Zelfverzekerd solliciteren doe je zo!

Wat misschien nog zenuwslopender is dan een sollicitatiegesprek, is het wachten. Zittend in de wachtruimte en nog even je laatste notities over je sterke en zwakke punten doorlezen. Maar juist dit is de uitgelezen kans om ervoor te zorgen dat je zelfverzekerd overkomt in het gesprek. In deze blog wordt de truc uitgelegd die de wachttijd kan omtoveren tot een power hour. Alles wat je daarvoor nodig hebt, is twee minuutjes.

Zelfverzekerd solliciteren doe je zo! - blog Lucas Koren - Photo: Yasin Gündogdu via Pexels

Leer poseren

Een tip die je misschien niet verwacht voor een succesvolle sollicitatie, is leren poseren. Toch gaan we het vooral hebben over jouw lichaamshouding. Je houding kan een aanzienlijk effect hebben op hoe zelfverzekerd jij je voelt. In onderstaande TEDtalk legt Sociaal psychologe Amy Cuddy van de Harvard Business School de link tussen lichaamshouding en het brein uit.

TEDtalk: Your body language may shape who you are | Amy Cuddy

Testosteron verhoogt zelfvertrouwen

Je lichaamshouding kan een toe- of afname van bepaalde hormonen in je lichaam veroorzaken. Er zijn twee hormonen die je met je lichaamshouding kunt beïnvloeden voor een spannend moment: cortisol en testosteron. Zo’n spannend moment kan dus ook een sollicitatiegesprek zijn. Cortisol is een hormoon dat stressgevoelens veroorzaakt en testosteron is een hormoon dat een gevoel van dominantie afgeeft. Dus, hoe lager je cortisol en hoe hoger je testosteron, hoe zelfverzekerder je je voelt en overkomt. 

De don’ts

Met je armen gekruist zitten, voorovergebogen nog even snel iets lezen, je benen over elkaar doen een andere houding aannemen waarmee je jezelf relatief klein maakt, zijn allemaal dont’s. Jezelf klein maken is namelijk in de natuur een houding om jezelf te beschermen. Je lichaam maakt minder testosteron aan en meer cortisol aan, omdat het herkent wordt als angstreactie. Het gevolg is dat je je meer gestresst en minder zelfverzekerd voelt.

De do’s

Gooi je schouders naar achter, maak je rug recht, maak jezelf breed en zet beide voeten op de grond. Daarbij maakt het niet uit of je zit of staat. Zolang je dit tenminste twee minuten doet, heeft dit effect op je testosteron en cortisol. Het uitvoeren van deze handelingen wordt een ‘high power pose’ genoemd. Dit hoef je natuurlijk niet in de wachtruimte te doen, maar kan ook in de auto of op de wc.

Het trucje hoef je natuurlijk niet alleen in spannende situaties toe te passen, maar kan ook in het dagelijks leven. Zo kan het blijvende positieve effecten hebben op je functioneren en je gemoedstoestand.

Blijvend effect op lange termijn

Door je lichaamshouding aan te passen, verandert je hormoonbalans op de korte termijn. Op de lange termijn veranderen de positieve effecten van een simpel trucje je mindset, waardoor je gedrag ook verandert. Zo lang je zelfvertrouwen blijft ‘faken’, ga je merken dat het steeds meer automatisch gaat. Zo regel je niet alleen je sollicitatie, maar kan je ook zelfverzekerd loonsverhoging vragen, feedback geven en natuurlijk elke dag vol goede moed beginnen!

 

Deze gastblog is aangeleverd door YoungCapital.

 

Deel dit artikel via:
  • 18
  • Share on Google+
  • 1

Reacties (0)


Plaats een reactie